سرخط خبرها

فیلم سازان چهارمین جشن سیمرغ خراسان رضوی درباره اهمیت برگزاری این رویداد می‌گویند

  • کد خبر: ۹۹۱۴۶
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
فیلم سازان چهارمین جشن سیمرغ خراسان رضوی درباره اهمیت برگزاری این رویداد می‌گویند
هارمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی که به نوعی ویترین سالانه سینمای استان محسوب می‌شود در روز‌های ۲۳ و ۲۴ بهمن در سینما اطلس برگزار شد. در ادامه درباره روند برگزاری چهارمین دوره جشن سیمرغ خراسان و اهمیت آن با دبیر این رویداد و چند سینماگر حاضر در این رویداد صحبت کرده ایم که پیش روی شماست.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز - چهارمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی که به نوعی ویترین سالانه سینمای استان محسوب می‌شود در روز‌های ۲۳ و ۲۴ بهمن در سینما اطلس برگزار شد. در این رویداد که امسال بعد از پایان جشنواره فیلم فجر مشهد میزبان علاقه‌مندان بود ۲۲ فیلم مستند و داستانی روی پرده رفتند. در این دوره محمدمهدی خالقی، امیراطهر سهیلی، مصطفی یوسف زاده، محمدصادق رمضانی مقدم و فاطمه سادات حاجی وثوق مسئولیت انتخاب و داوری آثار را برعهده داشتند. در ادامه درباره روند برگزاری چهارمین دوره جشن سیمرغ خراسان و اهمیت آن با دبیر این رویداد و چند سینماگر حاضر در این رویداد صحبت کرده ایم که پیش روی شماست.

فیلم سازان چهارمین جشن سیمرغ خراسان رضوی درباره اهمیت برگزاری این رویداد می‌گوینداکران ۲۰ فیلم منتخب

سید وحید سیدحسینی، مدیر انجمن سینمای جوانان ایران دفتر مشهد و دبیر جشن سیمرغ سینمای استان، با اشاره به ۷۰ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره می‌گوید: ۶۲ فیلم کوتاه و هشت فیلم بلند به دبیرخانه رسید که درنهایت با نظر هیئت انتخاب ۲۰ فیلم کوتاه و دو فیلم بلند به چهارمین دوره جشنواره سیمرغ خراسان راه پیدا کردند. به گفته او، فیلم‌های زیر ۷۰ دقیقه همگی کوتاه محسوب می‌شوند در نتیجه همه ۲۲ فیلم کوتاه هستند.

او درباره اختتامیه این رویداد نیز توضیح می‌دهد: اختتامیه در ابتدا قرار بود دوشنبه برگزار شود، اما به چهارشنبه ۲۷ بهمن موکول شده است. در این مراسم از به برخی فیلم سازان جوایزی اهدا خواهد شد. به گفته حسینی، به برگزیدگان کمک هزینه‌ای برای ساخت فیلم بعدی شان از طریق شهرداری مشهد اهدا خواهد شد.

مدیر انجمن سینمای جوانان مشهد، درباره برگزاری جشن سیمرغ خراسان بعد از پایان جشنواره فیلم فجر هم بیان می‌کند: هم زمان بودن این رویداد با زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر در سال‌های گذشته، آن را به حاشیه می‌برد. همچنین نمی‌توانستیم زمان خوبی را به نمایش آثار اختصاص دهیم که اتفاق خوبی برای فیلم سازان نبود. از این رو ما به دلیل اهمیت جشن سیمرغ خراسان برای سینماگران استان تصمیم گرفتیم این رویداد را از دل جشنواره فجر بیرون بکشیم و به پیوست آن برگزار کنیم. در عین حال نمی‌خواستیم از جشنواره فجر فاصله بگیریم. از این رو بلافاصله بعد از پایان جشنواره در دو روز، جشن سیمرغ خراسان را برگزار کردیم تا در ادامه برای زمان برگزاری پنجمین جشن سینمای استان فکری اساسی کنیم.

حسینی همچنین از امکان جابه جایی این تاریخ در سال آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: هرسال در ۲۱ شهریور که روز ملی سینماست هیچ رویداد خاصی در مشهد رخ نمی‌دهد. از این رو ما تصمیم گرفتیم در صورت حمایت نهاد‌ها و سازمان‌ها جشن سیمرغ خراسان یا اختتامیه اش را ۲۱ شهریور برگزار کنیم.

فیلم سازان چهارمین جشن سیمرغ خراسان رضوی درباره اهمیت برگزاری این رویداد می‌گویندرویدادی تشویق کننده

سعید ولی زاده، از سینماگران مشهدی که با اثری داستانی به نام «سیب آدم» به چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده است این رویداد را برای سینماگران تشویق کننده می‌داند، اما براین باور است که آنچه سینمای مشهد نیاز دارد توجه به آموزش و داشتن مدیری دل سوز برای حمایت از هنرمندان است.

او درباره زمان برگزاری جشن سیمرغ خراسان می‌گوید: جشنواره فیلم فجر در سال‌های گذشته مثل غلتک از روی این رویداد که متعلق به سینمای مظلوم کوتاه است رد می‌شد و به نظرم امسال اتفاق خوبی که افتاد جابه جایی زمان برگزاری جشن سینمای استان بود.

ولی زاده، اما از ترکیب داوران جشن سیمرغ استان انتقاد می‌کند و می‌گوید: این جشن ویترین سالانه سینمای مشهد است و می‌شد در ترکیب داوران، فیلم سازان پیشکسوت‌تر و باسابقه‌تر هم حضور داشته باشند.

این فیلم ساز تأکید می‌کند: برای برگزار کردن جشن سیمرغ خراسان باید در طول سال برنامه ریزی و فکر شود نه اینکه سریع و شتاب زده تصمیماتی گرفته شود. اتفاقی که باعث می‌شود کیفیت این رویداد پایین بیاید.

او با اشاره به اثرش «سیب آدم» می‌گوید: ما بعد از اینکه از فیلم رونمایی کردیم، ویروس کرونا شیوع پیدا کرد. از این رو جشن سیمرغ خراسان اولین حضور جدی «سیب آدم» در رویداد‌های سینمایی محسوب می‌شود.

ولی زاده یادآور می‌شود: پرونده فیلم کوتاه با جشن سیمرغ خراسان برای من بسته می‌شود، چون دیگر نه علاقه و نه دغدغه‌ای دارم که فیلم کوتاه بسازم و آنچه قرار بوده برای من در سینمای کوتاه رخ دهد، اتفاق افتاده است. به باور او، فیلم سازان تا زمانی که فیلم بلند نسازند جدی گرفته نمی‌شوند از این رو به سراغ ساخت فیلم بلند می‌روند. ولی زاده هم اکنون نیز درحال نگارش فیلم نامه سریالی برای شبکه نمایش  خانگی است.

فیلم سازان چهارمین جشن سیمرغ خراسان رضوی درباره اهمیت برگزاری این رویداد می‌گویندضرورت برگزاری جلسات نقد و بررسی

علیرضا موسی زاده، از دیگر حاضران در جشن سیمرغ خراسان نیز بر این باور است که هرچه تعداد جشنواره‌ها بیشتر باشد، فضای فیلم سازی پویاتر می‌شود. او همچنین تأکید می‌کند: برگزاری جلسات نقد و بررسی در کنار این رویداد‌ها باعث رشد فیلم سازان می‌شود.

این کارگردان که اثرش به نام «چشم‌هایی به انتخاب» در جشن سینمای استان پذیرفته شده می‌گوید که فیلم دیگری را هم به دبیرخانه فرستاده که به نظرش خوش ساخت‌تر از «چشم‌هایی به انتخاب» بوده، اما آن فیلم برای حضور در این رویداد انتخاب نشده است.

موسی زاده یادآور می‌شود: «چشم‌هایی به انتخاب» درباره تولید ملی است که سال گذشته هم در جشنواره عمار به نمایش درآمده است.

او همچنین درباره نیاز اصلی سینمای مشهد در این روز‌ها بیان می‌کند: بخشی از فیلم‌های سینمایی که در تهران ساخته می‌شود باید در مشهد تولید شود.

به نظر این فیلم ساز بخشی از بودجه فیلم سازی باید به مشهد و دیگر شهرستان‌ها اختصاص یابد تاچرخه تولید در همه ایران رونق داشته باشد.

فیلم سازان چهارمین جشن سیمرغ خراسان رضوی درباره اهمیت برگزاری این رویداد می‌گویندمحفلی برای جمع شدن فیلم سازان

نسیم سهیلی که با مستند «مات» در جشن سیمرغ خراسان حضور دارد این رویداد را محفلی می‌داند که فیلم سازان را دور هم جمع می‌کند تا آثار یکدیگر را ببینند و نقد کنند. رویدادی که به گفته او اگر در زمان مناسبی برگزار شود می‌تواند بسیار مفید باشد.

این فیلم ساز همچنین بیان می‌کند: برگزاری جلسات نقد و بررسی در این رویداد با حضور چند منتقد خوب و یا برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با حضار می‌تواند به رونق فیلم سازی استان کمک بسیار کند.

به نظر او، جشنواره‌های کوچک راهی برای گرفتن بازخورد‌ها و اصلاح آثار هستند تا بعد از آن فیلم ساز با بازبینی مجدد اثرش بتواند آن را به جشنواره‌های معتبرتر و بزرگ‌تر بفرستد.

سهیلی همچنین بر این باور است که جشن سیمرغ خراسان بهتر بود در سینما هویزه برگزار شود که در مرکز شهر واقع شده و دسترسی به آن راحت‌تر است.

سهیلی همچنین با اشاره به نمایش «مات» در جشنواره سینما حقیقت می‌گوید: زیرنویس انگلیسی این فیلم نیز در حال آماده سازی است تا برای اکران در جشنواره خارجی نیز ارسال شود.

اکران یک فیلم با حضور اهالی دروی

«جزیره بهرام» ساخته مسعود زارعیان با استقبال تماشاگران همراه شد

اکران مستند «جزیره بهرام» ساخته مسعود زارعیان در روز اول برگزاری جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی توانست مخاطبان زیادی را به سینما بکشاند که البته باعث شد دقایقی پخش آثار مختل شود. این فیلم درباره فعالیت‌های یک روحانی جوان در محله دروی، کوچه بهرام است که تلاش می‌کند از زنان سرپرست خانوار با ایجاد شغل برای آن‌ها حمایت کند. از طرفی با ایجاد فضا‌های فرهنگی برای فرزندان آن‌ها باعث رشد فرهنگی شان شود.

اتفاقی که به گفته مسعود زارعیان، نقش روحانیت را به عنوان فعال فرهنگی و کنشگر اجتماعی پررنگ‌تر می‌کند و نشان می‌دهد که خیلی از روحانیون و ائمه جماعت مساجد می‌توانند در رفع آسیب‌ها و کمک به خانواده‌های حاشیه شهر مؤثر باشند. در روز اول جشن سیمرغ سینمای استان برخی از اهالی محله دروی و از جمله کسانی که در این مستند حضور داشتند به دعوت روحانی محله برای تماشای فیلم به سینما آمده بودند، اما از آنجایی که فیلم دیگری درحال پخش بوده مسئولان سالن از ورود آن‌ها جلوگیری می‌کنند و همین موضوع باعث ایجاد بی نظمی‌هایی می‌شود.

زارعیان دراین باره توضیح می‌دهد: من مسئولان سالن را متقاعد کردم تا این افراد را به سالن راه دهند، اما طبیعتا کمی نظم سالن به هم ریخت که باعث اعتراض برخی از مخاطبان جشنواره و قطع فیلم درحال پخش شد. او یادآور می‌شود: موقعیت سختی برای من بود. از یک طرف برای به هم ریخته شدن نظم جشنواره ناراحت بودم و ازطرفی هم خوشحال بودم که با جمعیت زیادی از مردم حاشیه شهر روبه رو شدم که شاید بسیاری از آن‌ها حتی یک بار هم به سینما نیامده بودند.

درنهایت این افراد بر روی صندلی‌های سالن سینما نشستند و تماشاگران جشنواره، ترکیبی از هنرمندان، مخاطبان تخصصی جشنواره و مردم محروم حاشیه شهر شدند. این فیلم ساز می‌گوید: پیام‌هایی که بعد از اکران فیلم به ویژه از سوی هنرمندان به من رسید بسیار جالب بود. آن‌ها می‌گفتند وقتی این خانواده‌ها آمدند و نمایش فیلم‌ها قطع شد، معترض بودند، ولی وقتی متوجه شدند آن‌ها شخصیت‌های اصلی فیلم هستند اعتراض‌ها تبدیل به تشویق شد.


گزارش ویدئویی | دومین روز چهارمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی

گزارش ویدئویی | آغاز چهارمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->